Alex Montesinos, fisioterapeuta oncològic: “El nostre objectiu és que els nens puguin tornar al dia a dia que tenien en la millor condició possible”

10 de maig 2024.- La fisioteràpia oncològica és una especialitat que tracta les seqüeles d’un procés oncològic, ja sigui per una cirugia, la quimioteràpia o la radioteràpia, entre d’altres. El principal objectiu és millorar la qualitat de vida dels pacients. Però la tasca d’un fisioterapeuta oncològic va més enllà de tractar les seqüeles de la malaltia, també hi ha una important tasca d’educació, de prevenció i seguiment. En el cas dels nens, el repte es multiplica. “El que intentem és que tornin a ser nens. Son nens amb una malaltia, però són nens. El nostre objectiu es que puguin tornar al dia a dia que tenien en la millor condició possible”, explica l’Alex Montesinos, fisioterapeuta especialitzat en oncologia que col.labora amb la Fundació Xana.

Què és la fisioteràpia oncològica?
La fisioteràpia oncològica és una branca de la fisioteràpia que tracta els pacients que han estat diagnosticats de càncer, independentment del tipus de càncer i el moment en que es trobin. El més habitual que pensem quan parlem de fisioteràpia oncològica és el tractament de les seqüeles derivades del procés oncològic, i és correcte, però aquest tractament és un dels quatre pilars fonamentals de la fisioteràpia oncològica. Dediquem un bon temps a una correcta valoració de la simptomatologia, de la condició física, de l’estat funcional, de les seqüeles generals i especifiques que puguin haver-hi i de necessitats que pugui tenir la persona. A més a més separem un temps per educar i prevenir les seqüeles derivades dels tractaments que tinguin o puguin arribar a tenir.Facilitem consells vers al tractament que rebran, fomentem un estil de vida saludable i animem a que tant el pacient com la família tinguin un rol actiu en la seva recuperació.

Com pot ajudar la fisioteràpia oncològica en un procés de malaltia. Quin son els principals beneficis?
La fisioteràpia permet ajudar abans, durant o després del procés oncològic, independentment de l’edat, el tipus de càncer, el tractament rebut i les seqüeles presents o futures que hi puguin haver. Un tractament individualitzat a cada pacient, ajuda a millorar la força, la resistència, l’estabilitat, la coordinació, l’estat d’ànim, la funció i el dolor entre d’altres. En definitiva, la fisioteràpia és beneficiosa de manera directa amb el pacient i de manera indirecta amb la família, millorant així la qualitat de vida dels nens o adolescents perquè puguin tornar a riure, gaudir i estar amb la seva família i amics.

Qué aporta especialment als nens la fisioteràpia oncològica?
Són nens amb una malaltia, però són nens. El nostre objectiu es que puguin tornar al dia a dia que tenien en la millor condició possible. Intentem que sigui un tracte proper, humà i a la mateixa vegada divertit i amè, independentment de l’edat.

Quan et vas especialitzar en fisioteràpia oncològica infantil i perquè?
M’hi vaig començar a fixar a tercer de carrera. En un inici vaig entrar per la fisioteràpia esportiva. Però la meva mare treballava com a infermera a l’àrea d’oncologia infantil d’un hospital. Això em va dur a pensar si la fisioteràpia podia tenir una utilitat en aquest entorn. Per altra banda, sempre havia treballat amb nens, com a monitor de campaments, esplai, professor de judo...sempre m’ha encantat estar amb nens i adolescents... Sempre havia treballat amb nens sans i no sabia tampoc si seria capaç de fer-ho amb nens malalts. És per això que vaig ser voluntari tres anys a la planta d’oncologia infantil de la Vall d’Hebrón, per saber si seria capaç. I la resposta em va sorprendre, no només era capaç, sinó que a més a més veia que els nens i adolescents somreien i junts teníem més moments divertits i feliços, que tristos, tot i que (no t’ho negaré) el primer dia, per mi va ser molt dur. Gràcies a aquesta inquietud, durant tota la carrera restant, vaig estar fent treballs, recerca d’informació, presentar pòsters, etc. sobre la fisioteràpia en l’àmbit oncològic infantil.El treball final de carrera ja el vaig fer sobre els beneficis de la fisioteràpia i l’exercici al pacient oncològic infantil hospitalitzat. Posteriorment em vaig formar en fisioteràpia oncològica tant al pacient adult, oncogeriatria i oncologia infantil.

Com és una sessió infantil?
El primer que fem és parlar amb el nen i la família, més endavant és realitza una valoració específica de les seqüeles i una valoració general de la condició física, a més a més si fos necessari es realitza un mapeig del dolor o la seqüela. La prioritat és reduir el dolor i millorar la funció, per així tenir una major qualitat de vida. Després ja comencem el tractament de forma més específica de la musculatura i/o estructures afectades. Posteriorment es pot fer una breu re-valoració per veure si ha hagut alguna millora en la força, estabilitat, mobilitat...Finalment, es donen consells senzills a la família perquè puguin anar treballant al llarg de la setmana amb el seu fill o filla, per així anar millorar la funció dia a dia.

Aquest servei està a l’abast de tothom?
A dia d’avui malauradament és difícil que puguin rebre aquest tipus de serveis fora del hospital amb una òptima freqüència. Quan el pacient marxa de l’hospital, no té tant seguiment com quan està ingressat. Si la família decideix anar a rehabilitació de manera privada, cada sessió de rehabilitació té un cost aproximat de 40€ en amunt, sent difícil poder tenir una bona freqüència si la família no s’ho pot permetre. Per això és tant important la figura del fisioterapeuta en les associacions i fundacions. Malauradament, tot i els beneficis que aporten i la millora de la qualitat de vida dels nens, nenes i adolescents, segueixen havent-hi mancances de fisioterapeutes en el tercer sector. Tot i això, em fa estar molt content i il·lusionat que la Fundació Xana en tingui un i que pugui ser jo.